Skip to content
- ProKoulu vähentää käyttäytymishäiriöitä opettajien arvioimana
- Opettajien tunne käyttäytymisen ohjaamisen osaamisesta (kollektiivinen pystyvyys) lisääntyy toisena interventiovuotena
- Opettajien arvioimana useat muutokset näkyvät nopeammin ja voimakkaampana kuin oppilaat ne keskimäärin kokevat
- Toimintamallin käyttöönotossa on koulujen välillä vaihtelua, sekä toteutuksen täsmällisyys (fideliteetti) että se missä ajassa mallin mukaiset toimintatavat otetaan käyttöön vaihtelevat
- Käyttäytymisen ongelmat vähenevät valtaosassa kouluista, joskaan ei aivan kaikissa
- Positiivisen palautteen käyttäytymistä ohjaavan vaikutuksen teho on yllättänyt opettajat
- Positiivisen palautteen jatkuva antaminen on joskus koettu myös vieraaksi
- Koulut ovat innovatiivisesti kehittäneet juuri omaan kouluun ja ympäristöön soveltuvia lähestymistapoja, esimerkiksi omia palkitsemisjärjestelmiä
- Tehostettuun tukeen suomalaisiin kouluihin sovellettu Check-in-Check-out menetelmä vähentää käyttäytymisen ongelmia oppilailla, joilla on selvästi muita enemmän vaikeuksia toimia luokassa odotusten mukaan
- Kevyt konsultatiivinen tuki opettajille, joilla on erityisen hankalaa oman luokkansa kanssa, lisää työrauhaa luokassa ja vähentää häiriökäyttäytymistä