
Tutkimus
ProKoulu-toimintamalli perustuu School-Wide Positive Behavior Interventions and Supports (SWPBIS) -malliin, jota on kehitetty vastaamaan suomalaisen koulu- ja varhaiskasvatusympäristön tarpeita. Toimintamallin kehittäminen alkoi Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella yhteistyössä Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistojen sekä Niilo Mäki Instituutin kanssa.


Inklusiivista toimintakulttuuria rakennetaan palaamalla jatkuvasti rakenteiden vahvistamiseen, teoreettisen ymmärryksen syventämiseen ja uusien käytäntöjen kokeiluun
Tutkimusartikkeli: Karhu ja Heiskanen (2025) syventävät ProVaka-mallin implementoinnin ymmärrystä tarkastelemalla kehittämisprosessia kolmen keskeisen ulottuvuuden kautta:…
Tutkimusartikkeli: Käyttäytymisen tuen vaikuttavuuden arviointi tukivastemallin mukaisesti toteutuvassa tuessa
Tekijät: Anne Karhu, Mika Paananen, Hannu Savolainen, Henrik Husberg & Vesa Närhi Artikkelissa tarkastellaan käyttäytymisen…
Kansainvälistä verkostoitumista ja yhteistyötä Positive Behavior Support -symposiumissa Saksassa
ProKoulun ja ProVakan asiantuntijatyöryhmän jäseniä osallistui syyskuussa PBS-Europe Networkin tutkimussymposiumiin, joka järjestettiin Oldenburgin yliopistossa Saksassa. Tapahtuma kokosi yhteen tutkijoita ja asiantuntijoita yli…
